Judith P. Fischer


Art in public space




MEDIUM – TENSION
 
Artist-Statement Judith P. Fischer (2025) / photo Maximilian Behrle (ACFNY)
 
The reduction of a larger whole to a simple, clear statement is important to me - in whatever medium, in whatever material and on whatever subject. In sculpture, material is important for realising an idea, but (in my work) it is not the subject, but a means to an end.
The requirement on the 6th floor of the ACFNY was to make the sparse meeting room, which opens onto 52nd Street in a window front, which in turn is connected with two massive steel struts to form a very concrete appearance, into a ‘feel-good place’ by means of permanent intervention, without major narrative distraction.
The bracing MEDIUM - TENSION (2025) shows a sequence of lines that combine to form triangles, polygons and rectangles. The material is the elastomeric round cord that I have long favoured. This forms the wall drawing, which also takes up space due to its slender feel. The sequence forms an order that relates to the architecture of the house, takes up the slant and surface, order and sequence of the window front - and is rhythmically designed in such a way that, in the best case scenario, the people who are in the room are in a good mood, inspired and creative when they look at the wall piece.

The added value of the bracing is - without claiming any technical or scientific expertise - to achieve acoustic sound insulation in the room. The material ‘swallows the reverberation’.
Artistically, the permanent installation bridges the boundary between sculpture and drawing.

work-description:
MEDIUM - TENSION
2025
Elastomere
400 x 52 x 0,8 cm




ha(SHE)tech
 
Statement Judith P. Fischer:

Als Motiv meiner Arbeit habe ich das (bzw. den) Hashtag gewählt- ein Zeichen, mit dem wir tagtäglich in Texten und sozialen Medien konfrontiert sind.
 
Das (Der) Hashtag, ist ein Schriftzeichen- und als solches flach. Eine Skulptur hingegen ist dreidimensional. Sie findet im Raum statt und sie bildet Raum und sollte sich von jeder Seite erschließen- im besten Fall von jeder Seit spannend aussehen und neue Sichtweisen eröffnen. 
 
Daher ist ha(SHE)tech in der Mitte im rechten Winkel geknickt, wodurch aus etwas Zweidimensionalen etwas Dreidimensionales entsteht. 
 
Das Symbol Hashtag ist fix mit einem Kreis verbunden. Abgesehen von der Stabilität dieser Form gilt der Kreis als eines der Ursymbole der Menschheit. Er symbolisiert das Weibliche und die Vollkommenheit und bildet daher eine geeignete Basis für Hashtag. Dieses Symbol ist auch jungen Frauen bekannt- z.B. als Tatoo.
Zum Material der Arbeit: Die Skulptur ist aus Stahl. Stahl ist eine Legierung, und besteht zu 97 bis 99 Prozent aus Eisen, der Rest ist Kohlenstoff. Eisen kommt als chemisches Element im Periodensystem vor. Verarbeitet zu Stahl ist es ein stabiles und nachhaltiges Material aus dem unter anderem auch Eisenbahnschienen hergestellt werden. Oder aber eine Skulptur. Das Symbol Hashtag und Schiene haben noch eine weitere Gemeinsamkeit: 2 parallel geführte Linien.  
 
Zur Farbgebung: Das Symbol Hashtag ist verkehrsrot, hat also den ÖBB RAL- Farbton 3020. Für den Sockel wurde Lichtgrau gewählt, ein feminines Grau, auf dem das rote Objekt gut zur Geltung kommt.

curated by, Projektmanagement: zs art galerie

Werkbeschreibung:
ha(SHE)tech 2022
Stahl lackiert
288 x 123 x 123 cm
 
Foto: © Robert Staudinger




STEP BY STEP, 2022

Temporary project
Cooperation project: Künstlerhaus in the Art window of Nespresso Atelier Vienna
realized as part of the collaboration between Künstlerhau, Austrian Artists´s Association and Nespresso Austria, 2022

Aluminium polished
248 x 148 x 78 cm
 
Photo: © Philipp Lipiarski




GATE, 2013
Corten steel
400 x 132 x 99 cm
Wirtschaftszentrum N, St. Pölten / Lower Austria
 
Photo: © Judith P. Fischer




CASCADE, 2004
Aluminium, elastomeric round
800 x 160 x 30 cm
BHAK Korneuburg (NMPB Architekten)
 
Photo: © Judith P. Fischer